• تهران، بهار جنوبی، بین سمیه و طالقانی، پلاک ۱۲۰، ساختمان بهار، طبقه ۳ واحد ۲
  • ۰۲۱۸۸۸۶۱۸۰۰

کاغذ چیست و انواع کاغذ کدامند؟

جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰

کاغذ چیست؟

به طور کلی کاغذ محصول به دست آمده از خمیر حاصل از محصولات کشاورزی، چوب، سلولز، پنبه و غیره می‌باشد. این محصول یک لایه بوده و اندود نشده می‌باشد. گرماژ این دسته محصولات عمدتاً بین 20 تا 300 گرم قرار می گیرد.
از انواع کاغذ می توان به کاغذ تحریر، روزنامه، سیگار، صنعتی، بالکی و ... اشاره نمود. تفاوت عمده این اسامی گرماژ خاص مربوط به هر کدام می‌باشد که در زیر به آن ها اشاره می گردد.

 

کاغذ تحریر
این دسته از آن رو تحریر بیان می‌شود که عمده مصرف آن در بخش نشر می باشد. بطور کلی گرماژ رایج این نوع کاغذ از 50 گرم تا 170 گرم می باشد. این کاغذ را بر اساس نوع هدف می توان در رنگ ها و ابعاد مختلف تهیه نمود.

 

کاغذ روزنامه
این نوع کاغذ فارغ از نوع خمیر و رنگ به طور گسترده در چاپ روزنامه مورد استفاده قرار می گیرد. گرماژ رایج این کاغذ 45 تا 50 گرم می باشد.

 

کاغذ سیگار
از این کاغذ در رول کردن توتون سیگار استفاده می شود. گرماژ مورد استفاده این کاغذ براساس نوع رول کردن از 12 تا 30 گرم می باشد.

 

کاغذ بالکی
کاغذ بالک یا به عبارت دیگر کاغذ کتاب دارای گرماژ سبک ولی ضخامت بیشتر می باشد که این به دلیل تخلخل موجود در کاغذ می باشد. به دلیل آنکه از سفیدکننده های شیمیایی در فرآیند تولید این نوع کاغذ استفاده نمی شود، عمدتاً رنگ این نوع کاغذ کرم یا طوسی می باشدکه به همین دلیل برای چاپ کتاب مناسب بوده و به چشم مطالعه کننده آسیب نمی زند.

 

کاغذ صنعتی
کاغذ صنعتی یا همان کرافت بطور گسترده در صنایع بسته بندی کارتن سازی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این کاغذ به دلیل دارا بودن لیگنین کمتر دارای مقاومت بیشتر از سایر کاغذها می باشد. این کاغذ عمدتاً از خمیر سفید نشده تولید می شود. برای تولید این نوع کاغذ می توان تماماً از مواد بازیافتی استفاده نمود. گرماژ مورد استفاده در این نوع کاغذ 40 گرم به بالا می باشد.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.